להכין את הפג לשנת לילה טובה

בסקירה הקצרה הזו נענה על :

  • האם ניתן לראות התפתחות של שינה במוח פגים? מאיזה גיל?
  • האם לתינוקות פגים יש כלל בעיות שינה?
  • איך ניתן להרגיע ולהביא את התינוק הפג לשינה?
  • מתי התינוק הפג שלי ישן לילה שלם?

האם ניתן לראות התפתחות של שינה במוח פגים? מאיזה גיל?

גלי המוח מיוצרים מפעילות מוחית ומושפעים מתקינות מוחית, וגיל התפתחותי. אצל עוברים ופגים מגילאים של 27 שבועות, ניתן לראות שני סוגים של גלי מוח:

1.גלים הנראים רציפים ומלאים בגלים איטיים וגלי מח בתדירות מהירה המציינים פעילות מוחית של ערות ו/או חלום.
2.גלי מח בפעילות לסירוגין המציינים יותר את השינה העמוקה.
פגים לפני גיל 38 שבועות אשר נמצאים בבית החולים, פגיה או תינוקייה, יכולים להימצא בשלבים של ערות מוחית (לא שינה) כמעט רבע מהזמן, לעומת זאת, כאשר אין סביבם גירויים מעוררים, ניתן לראות שהם יכולים לישון כמעט 95% מהזמן. אין כמעט ארגון סינכרוני של אור/חושך ויום/לילה אצל פגים. גם אם ינסו, הרי שיש כל כך הרבה משתנים סביבם ששולטים בכמות האור והתאורה ותזמונה, שהם מתקשים להסתגל לסנכרון, אפילו יותר מאחרים. צריך לזכור שהתפתחות של שינה שקטה Quite Sleep שהיא המקבילה לשינה עמוקה בבוגרים, כמו גם שינה פעילה Active Sleep שהיא שנת חלום, תלויות בהתפתחותן בסביבה של התינוק, יותר אפילו מאשר שבוע לידה. גלי מוח בערות ושינה משתנים עם החיים והם שונים בעיקר בתחילת החיים. ב24 חודשים הראשונים לחיים התינוקות ישנו כ 13 חודשים מתוכם!! בתינוקות עד גיל 6 חודשים,יש יותר שינה עמוקה ויותר שנת חלום. גלי מוח של "גדולים" וחלוקה של גלי המוח בשינה כמו של הורים כבר מגיל מוקדם של 6 חודשים..

האם לתינוקות פגים יש כלל בעיות שינה

לימוד ההבדל בין יום ולילה, כמו גם האימוץ של מחזורי ערות ושינה בזמנים המוכרים, הוא אחד מתכני הלימוד ההתפתחותיים של כל תינוק. בטח העיקרי בשלב החיים הראשון, לאחר הנקה.
זה יותר קשה לפג כי המח שלהם עדיין בשלבי הבשלה לגיל הלידה ויש מחקרים שמראים אפשרות של קשר גם למשקל הלידה. לתינוקות הקטנים ביותר, יש את השינה הקלה ביותר. חשוב לדעת שעצם מחזוריות תקינה של שינה קלה, פעילה ו"שינה עמוקה", נחשבים כחלק מהמנגנון להתפתחות מוחית תקינה בתינוק.
מעבר לאלה, יתכן כי התינוק אינו מווסת לשינה ואינו "מיישר קו" עם שינה טובה בזמן שהוא נימצא בפגייה. הצוות הרפואי בתינוקיה ובפגייה, מנסות אומנם לשמור על סביבה שקטה ונעימה לתינוקות ששם, ועדיין, פגייה היא מקום מלחיץ, מלא רעשים, אורות, צפצופים, פרוצדורות- המון גירויים של אור וקול למח שישן או אפילו ער ליד. תינוקות בבתי חולים מגיעים למצב שהם "עמוסים" ומוצפים בגירויים. יש מחקרים שונים ולא מעטים והשפעתן כיצד כל אלה עשויים להשפיע לרעה על השינה של הפגים ועל היכולת שלהם לתפקד במשך היום בעבודה הקשה של צמיחה והתפתחות. יש לציין כי יש מאמרים רבים על ההשפעה החיובית הרבה של צלילים כגון מוסיקה נכונה (לאו דווקא בייבי מוצארט) ודיבור, על ההתפתחות החברתית, האישית, התפתחות השפה והיכולת השכלית של תינוקות ופעוטות בכלל. לפגים שמגיעים הביתה מהעומס של הפגייה, לוקח זמן להירגע ולהתרגל למקום השקט- בית. בבית, עד שהתינוק סוגר פערי התפתחות, הוא יחווה יותר שינה רדודה, לא שקטה ומופרעת ,לעומת תינוקות שנולדו בזמן. עם ההתבגרות, פגים יחוו יותר זמנים של שינה עמוקה טובה.

איך ניתן להרגיע ולהביא את התינוק הפג לשינה

יעבור זמן מה לפג אשר בביתכם לסגל לעצמו שינה רגועה וטובה. סביר שלא ישן כל הלילה בחודשים הראשונים לחיים, אבל, גם לתינוקות שנולדו בזמן, לוקח מספר חודשים לסגל הרגלי שינה וערות טובים ולישון יותר ברציפות בלילה. עדיין, יש חובה לתת לתינוק את ההרגשה של שינה רגועה וטובה עם היגיינת שינה טובה, כנדרש. זמירה על עיקרון פשוט זה, יכול לאפשר הירדמות עצמאית טובה ופשוטה יותר, כמו גם שינה יותר רגועה בלילה.
שיטת הקנגורו המוכרת, שאומרת להחזיק את התינוק במגע עור-עור עם חזה האם, נבדקה בעבר בפגיות. תינוקות שדאגו להם עם שיטת הקנגורו, ישנו יותר טוב והשינה שלהם הייתה יציבה יותר, לעומת אלו שלא הקפידו עימם על שיטה זו. אפשר כמובן להמשיך עם שיטת הקנגורו, גם בבית.
כדאי להיות קשובים לגבי מצב הרוח של הפג ולזהות מהם ומתי סימני העייפות נראים . זה יוכל לכוון טוב לסידור של שינה במשך היום. אפילו אם זה לא נישמע הגיוני, עצם השינה המסודרת במשך היום, לא מחייבת פגיעה בהירדמות הלילה ואפילו יכולה לעזור בהירדמות ושינה טובה במשך הלילה. חשוב לדעת שצריך לשמור גם על ההורה המטפל בתינוק, שכן מעבר להורות טובה יותר שניתן לתת לאחר לילה של שינה טובה, יש מחקרים שמראים שהורה רגוע ושלוו יותר, יכול לעזור לפג להיות יותר רגוע ולישון טוב יותר. הורים רגועים ושלווים יותר עם תגובות טובות ומתונות ללחצים סביב, יביאו את הילד שלהם גם הוא, לויסות רגשי טוב יותר וחיובי בעתיד.
השלבים האלה, יכולים לעזור להירדמות תקינה של הפג:
עיסוי תינוקות במשך היום – כדאי ללמוד לעסות , עוד בפגיה ולהמשיך עם זה בבית.
תנו לתינוק לישון במיטת התינוק ליד המיטה של ההורים. זה טוב מבחינת יכולת הנקה בלילה, זה טוב מבחינת תגובות לקריאה שלו ולמצוקות, אם ישנן כאלה. צריך לזכור כי קולות ותנועות, חיוכים מלמולים צחקוקים ועוד- אלו חלק תקין וטבעי של שנת חלום בתינוקות.
אם הוא מתחיל התעורר, ניתן לשלב טפיחות עדינות או מגע עדין רק כדי שירגיש אותך שם ויירדם.
אפשר להשאיר מנורת לילה עדינה ככל שניתן לשבור את החושך הגדול.
לא לישון עם מכשירים אלקטרוניים מוטענים ונטענים בקירות חדר השינה- לנתק מהשקעים מיטות מתכווננות, מסכים מחשבים ומטענים למיניהם.
הרבה מנסים להרדים על הבטן, כי אז רפלקס מורו עדין יותר והתינוקי לא מתעורר הרבה, תתגברו. שכיבה על הבטן מהווה גורם סיכון גדול מאוד לתסמונת מוות בעריסה. ההמלצה הגורפת היא השכבה על הגב..

מתי התינוק הפג שלי ישן לילה שלם?

למרות שאת השאלה הכי נשאלת ויש המון יועצות שינה שנותנות תשובות שונות ומשונות….האמת, שאין דרך טובה להתחייב ולדייק. פגים ותינוקות שנולדו בזמן מחויבים לגדול ולאמץ הרגלי שינה, טכס שינה ודפוסי שינה רגילים. כולם שונים מכולם וההירדמות, כמו גם השינה במשך הלילה, שאינה רציפה בכל מקרה, שונה בין משפחות. יש הרבה גנטיקה ויש תינוקות שנולדו למשפחות שישנות מעט ויש שישנות הרבה. יש תינוקות שהם, כמו הוריהם, טיפוסי בוקר ויש טיפוסי ערב.
רוב התינוקות שנולדו בזמן, ישנו את רוב הלילה, לא ברציפות, לקראת גיל 4 חודשים. בפגים, שבהם יש דווקא סנכרון אור / חושך ויום / לילה, מוקדם יותר מאשר תינוקות שנולדו בזמן, מראים קשיים לאורך יותר זמן בבחינת הירדמות ושמירה על שינה רציפה. הסיבות נעוצות בהרבה דברים- משקל לידה, מהלך הלידה, אופי המשפחה והגנטיקה, היחשפות לגירויים בפגייה, היחשפות לפרוצדורות בפגייה, ומחלות שונות וקשיים נוירולוגיים כגון דימום מוחי, אוטמים, פרכוסים וקשיים מטבוליים, תרופות ומעל הכול, משפחה.
משפחה מכילה עם גישה טובה להרגלי שינה ,דפוסי שינה טובים ושמירה על היגיינת שינה והגיון בריא, יכולים להביא לשינה טובה, רגועה ושלווה, גם פגים.

 

פורסם גם באתר להב – העמותה למען פגים בישראל