בכל התלונות, בין אם באות מהמורים, או מההורים ואפילו מהילד עצמו, לרוב יש להביא בחשבון שתי סביבות התרחשות, הבית ובית הספר.
כאמור, לא בוחנים רק את מה שנראה במרפאה, כאחת "הסביבות", כיוון שהילד יכול, בחלק מהמקרים, לגייס כוחות כדי להראות יכולות טובות יותר ואז, ייתכן שבמהלך הפגישה לא תבוא לידי ביטוי הבעיה.
בכל מקרה מחוייבת בדיקת רופא, הערכה גופנית ונוירולוגית, הערכת סקר ללקויות למידה, סקר קצר על מצב נפשי, או התרשמות דומה. יש להעריך אפשרויות נוספות של בעיות בויסות חושי, קשיים נפשיים, בעיות שינה, הפרעות משפחתיות ומצבי חיים מסובכים ועוד. כך או אחרת , ההורים מחוייבים להביא איתם לבדיקה הראשונה, שאלוני מורה והורה. במעקבים, נדרשים שאלונים דומים כדי לעמוד על מידת השינוי וההשפעה. בשאלונים המינימאלים הנידרשים על פי הDSM- , יש להראות לפחות 6 מתוך ה-9 הבאים בתחום הקשב:
- רתיעה מכל מאמץ מנטלי שדורש קשב
- טווח קשב קצר
- כמה קל להסיח את הדעת
- שכחנות של פרטים קטנים
- נטייה לאבד דברים קטנים
- קושי בסדר וארגון
- דחיינות, נטיה למשוך מטלות ולמרוח את הזמן, קושי להשלים מטלות
- טעויות של חוסר תשומת לב
- לא שומע כשמדברים אליו
6 מתוך 9 בתחום ההיפראקטיביות:
- תזזיתיות רבה
- חוסר מנוחה, הצורך לקום כל הזמן
- היפראקטיביות , פעלתנות יתר
- הנטייה לריגושים וסיכונים
- דברנות רבה גם לנושאים טפלים ולא קשורים לנשא המדובר
- לעשות רעש רקע , רעש מיותר
- אימפולסיביות
- קוטע אחרים באמצע המשפט, עונה על שאלה לפני סיומה
- מציקנות
חשוב לזכור, כי למרות הכל ובזמן ההערכה כל האבחנות הבאות שיכולות להיות חלק מהאבחנה המבדלת למצבים שיכולים לדמות הפרעת קשב, יכולות להיות גם חלק מהתחלואה הנילווית
האבחנה המבדלת:
- ילד תקין "שובב"
- בעיות התנהגות- CD, ODD
- לקוי התפתחות (כללי, פיגור, לקויות שפה, אוטיזם)
- הפרעות בקשר הורה-ילד
- מחלות נוירולוגיות (אפילפסיה, מחלות ניווניות, גדולי מוח)
- הפרעות שינה
- הפרעות פסיכיאטריות
- עוורון, שמיעה, לקות ראיה
- מחלות כרוניות (טיפולים במחלות ילדים ממושכות)
- תרופות, סמים
- אלכוהול במהלך ההריון