לקויות למידה – אסתי שיפר

לקות למידה עשויה להתגלות כבר בראשית הלימודים, חשוב להבהיר שלא כל קושי שאליו נקלע הילד במהלך הגן או בית הספר יכול לפגוע בתפקודו בהמשך.

ההגדרה המקובלת על משרד החינוך לצורך קביעת אבחנה של ליקוי למידה היא זו: "אדם מאובחן כלקוי למידה כאשר הישגיו במבחנים סטנדרטיים בקריאה, בחשבון או בהבעה בכתב, המועברים לו באופן אינדיבידואלי, נמוכים במידה משמעותית מהמצופה על פי גילו, רמת השכלתו ורמת המשכל שלו, ובעיות הלמידה גורמות להפרעות משמעותיות בהישגיו האקדמיים או בפעילויות יום-יום אחרות הדורשות מיומנויות קריאה, חשבון או כתיבה".

(אין קשר בין ליקויי למידה לבין אינטליגנציה).

הסיבה לליקויי הלמידה היא נוירולוגית ונובעת מתפקוד שונה של המוח בעת עיבוד המידע.

 

הורים יקרים,
אם אתם חושדים שקיימת בעיה שוחחו עם המורה, יועצת, רופא ילדים, נוירולוג ואל תחששו לגשת לאבחון דידקטי או פסיכו-דידקטי .

אבחון דידקטי

נועד למפות את התפקודים האקדמיים של הילד, (מיומנויות קריאה, כתיבה הבנת נקרא ,הבעה וחשבון) ומנגנוני בסיס קוגניטיביים המאפשרים או מקשים על התפקוד (שפה, זיכרון, תפקודים ניהוליים ותפיסתיים). האבחון מיועד לילדים החל מכתה ב' עד יב'.

אבחון פסיכו-דידקטי

אבחון משולב אשר כולל אבחון פסיכולוגי (פסיכולוג חינוכי) ואבחון דידקטי (מאבחנת דידקטית), מומלץ לערוך רק כאשר מתקיימת פגיעה במספר כישורים לימודיים במקביל וצורך להערכה רגשית התנהגותית.

הוראה מתקנת:

מטרת האבחון לזהות לקויות למידה ספציפיות ולהתאים דרכי למידה על ידי הוראה מתקנת: הוראה עם מגוון רחב מאד של שיטות לימוד מותאמות על פי צרכי הלומד שמטרתם להקנות לילד כלי התמודדות, הכרת אסטרטגיות ומיומנויות של למידה, זכירה, פתרון בעיות וחשיבה, אלו אמורים להביאו למצב בו יוכל להתמודד טוב יותר עם הדרישות הלימודיות בביה"ס .

שיפור תהליכים אלה יעיל בעיקר בגילאים הצעירים ולכן היא יעילה בעיקר בגילאים בית הספר היסודי (כיתות א' – ו'). תוכנית העבודה צריכה להיות מבוססת על ניתוח ממצאי האבחון והיכרות עם התלמיד.

לתלמידים בוגרים ההוראה מתמקדת יותר על הוראת אסטרטגיות הלמידה .

לשם כך מעניק ביה"ס שעות שילוב הניתנות לילדים מאובחנים שעברו ועדת שילוב, על ידי מורה לחינוך מיוחד. ההוראה נלמדת באופן פרטני מכתות א'-ט' בקבוצות קטנות של 2-5 ילדים, תוך הכנת תוכנית אישית לכל ילד.

לילדים מתקשים ללא אבחון ניתנות שעות תגבור לימודי על ידי המחנכת או מורה מקצועית לצורך קידום תלמידים .

 

דוגמא להוראה מתקנת: ילד מאובחן עם קשיי קריאה נמצא כי נקודת החוזק הוא זיכרון תבניתי, ירכוש טוב יותר את הקריאה בשיטה הגלובלית בו מוצגת המילה השלמה : שלום

ולאחר הקניית מספר רב של מילים ניתן לפרק את המילים   ש   לו   ם                       במטרה ליצור מילים חדשות מהברות מוכרות.          

 

זכרו –  לאבחון מוקדם של ליקויי הלמידה נודעת חשיבות מכרעת בכל הקשור לסיכויי ההתמודדות בלמידה.

על מנת לייעל את זמן הגשת הדוח שיכול להתקבל אליכם לאחר חודשים יזמתי תוכנה לאבחון דידקטי מהיר תשובה, כעת ניתן יהיה לערוך אבחון דידקטי תוך הפקת דו"ח מיידי תוך יישום פרקטי של ההמלצות, בטווחי זמן קצרים, כמעט מידיים עם תוצאות בזמן אמת.

 

והחשוב מכול : התמקדו ביכולות ובכישרונות של ילדכם האמינו בהם, גלו סבלנות,  אופטימיות ואהבה ,עם תמיכה מתאימה הם יוכלו להצליח !

 

 

אסתי שיפר אלבז

מאבחנת דידקטית ומומחית ללקויות למידה,

לייעוץ, הכוונה והדרכה ללא עלות

נא להתקשר דרך נייד 0545899677 או מייל: Estis110@gmail.com

פייסבוק: אסתי שיפר – אבחון והכוונה דידקטית.