אורתוגראפיה:
ולא האי, תפוח ולא תפואח).
איבחון:
דרכי פעולה ,בין אם התאמות , הקלות, ודרכי לימוד ואימון לפיתרון הטוב ביותר לניבדק.
כל אלה ניתנים כדי לאפשר לניבחן למצות את מלוא יכולותיו ולהראות את ידיעותיו בצורה
הטובה ביותר. לא כל מבדק הוא איבחון (ראו מבדקי קשב ממוחשבים).
איבחון דידקטי:
שפתיים הנידרשים ללמידה בין שאר תתי המבחנים מסתכלים גם על יכולות הקשב והתפקודים
הניהוליים המשפיעים על יכולות הלמידה. איבחון זה אינו בא לאבחן בעיות קשב ואינו
קובע אם יש או אין הפרעת קשב.
איבחון פסיכולוגי:
הניבדק (IQ), כמו גם את הרכב עולמו הרגשי, נפשי והשפעתם האפשרית על מהלך חייו ולימודיו.
אינטונציה:
ופחד)
אנליזה:
אנליזה אודיטורית:
אסטרטגיות למידה:
ראשי תיבות, קידודי מילים, תרשימי זרימה וגרפים שונים.
בדיקת קשב:
לרופאי ילדים שעברו השתלמות קצרה של 5 מפגשים בנושא ונקראים בקופות חולים השונות
"רופאי קשב") וכוללת, שמיעת סיפור המעשה, בחינת הילד ליכולת לימודית ,קישבית ,בדיקה
גופנית ובדיקה נוירולוגית. כמו כן, יש חובה לצרף שאלוני מורה והורה בה עונים על
שאלות בנושאים של קשב, פעלתנות יתר, מצב נפשי , התנהגותי. בדיקת קשב אינה דורשת
בדיקות קשב ממוחשבות (T.O.V.A MOXO, B.R.C).
גרף:
גראפו:
גראפו-מוטוריקה:
ציור , שימוש ביד שנייה לעזרה, התארגנות על דף העבודה או לשולחן העבודה/לימוד,
גזירה, הדבקות ועוד. התוצרים יכולים להיות כתב לא ברור, יציאה משורות, חוסר שמירה
על גבולות ציור, מרווחים גדולים/קטנים מדי בין מילים. ילדים אשר יראו קשיים גראפי
ומוטוריים ומוטוריקה עדינה, כמו גם ילדים שיראו רפיון וחולשה או יתר כוח בציור
וקשיים בעיצוב תוצרים גראפיים,יופנו לאיבחון וטפול של רפוי בעיסוק.
דיסגרפיה:
בכתיבה,שגיאות כתיב מרובות, קשיים בעיצוב של אותיות וצורת הכתיבה, כמו מרווחים
בין אותיות ובין מילים, שורות, או קשיים בהבעה בכתב. בשל כך יכולת הבעה בכתב תיהיה
נמוכה.
דיסלקסיה:
ברכישת שפה דבורה בשנים הראשונות לחיים, קצב קריאה איטי, שיבושים בקריאה ורמת פיענוח
(הבנה) של הטקסט. קושי קריאה המפריע יכול להופיע ברמות שונות.
דיסקלקוליה:
מושג המספר, הבנה של מושגי פעולות חשבון בסיסיות (חיבור חיסור כפל וחילוק), הבנה
של סדר מספרים וגדלים, רצף מספרים וגדלים, השוואה כמותית, יכולת מנייה (לספור 7
קווים ולדעת שהם 7 ולא 4) בהתאם לגיל הילד. באם יש קושי שפתי, נוכל לראות
קשיים גם בהמרה של מילים למספרים- בעיות מילוליות.
הבחנה מבדלת:
באיבחון. הבחנה בין קשיים לימודיים, קשביים רגשיים, רמת אינטליגנציה ועוד.
הוראה מתקנת:
ולתת לו כלים כדי לסגור ולצמצם פערים לימודיים. השיעורים ניתנים ליחיד או קבוצות
קטנות ודורשות איבחון דידאקטי לפני כן, תוכנית עבודה התערבותית והתקדמות בהתאם
ליכולת הילד. מורים להוראה מתקנת אינם "מורים פרטיים" למקצוע מסויים, אלא מורים
שהוכשרו במיוחד להתערב ולעזור בחינוך מיוחד ולקויות למידה.
הומופוניות:
הטעמה:
הפרעה פרואקטיבית:
הפרעה רטרואקטיבית:
הפרעות קשב וריכוז:
זוגית,תעסוקתית). הפרעת אלה מהוות בסיס לקושי בתפקודים ניהוליים (ראה גם בפרק של
הפרעות קשב, בהרחבה) העוזרים בניהול העצמי והסובב אותי. הפרעת קשב מחולקת
היסטורית לשני סוגים ADHD– שהיא הפרעה
מולדת , גנטית, עם השפעות סביבתיות מובהקות, המופיעה בילדות ומהווה קושי ביכולות
ויסות שונות, כגון ויסות הקשב ללמידה איכותית. אלו מאופיינים, בין השאר בהתנהגות
תזזיתית, אימפולסיביות, תנועתיות יתר, בעיות חברתיות והתנהגות מרדנית. ADD,
הופעה דומה לADHD, אבל החלק של פעלתנות היתר (היפראקטיביות) מופנה
פנימה.המאבק והבלאגן נימצא בראש של הילד ולאו דווקא בהתנהגותו. אלו יטו להראות
אדישים, חולמניים,חלקם עם נטייה לביישנות יתר והסתגרות, וקשיים רגשיים. בשני
סוגים אלה נוכל למצוא קשיים קשביים המביאים לקשיים ניהוליים בשל קשיים בעיבוד נתונים
נכון, מילוי הוראות כנידרש, הפרעות מוטוריות קלות וקואורדינציה ועוד.
ועדות השמה, שילוב:
זכאותו של תלמיד עם צרכים מיוחדים לשרותי חנוך מיוחד. ועדת שילוב תקבע האם לילד
מסויים יקבל תמיכה לימודית וסיוע מוגבר בבית הספר במסגרת תוכנית שילוב. הדיונים
בוועדה עוברים על חוות דעת וסיכומים של פסיכולוג, איבחון דידאקטי,סיכומי נוירולוג/פסיכיאטר
ילדים, דוח גננת ודוח הורים. בוועדת השמה נידונה זכאותו של תלמיד עם צרכים
מיוחדים לחינוך מיוחד ולהשמתו במסגרת הלימודית הטובה ביותר עבורו. ועדת השמה משמשת
גם שוועדת ערר לוועדת השילוב המוסדית. וועדת השמה נעשית ברשות המקומית ובדיון יש
אנשי חינו ופסיכולוגיה, ודם כאן נידרשים מסמכים שונים כנ"ל.
זכרון:
הלמידה (גם לא בבית הספר, כמובן) של הילד וניתן לבודקו, גם באיבחון דידאקטי וגם
באיבחונים ממוחשבים מיוחדים. יש סוגים שונים של זכרון, לפי זמנים- זכרון טווח קצר,
מושהה, טווח ארוך ויש חלוקה לפי סוגים- זכרון סמנטי, דקלרטיבי, פרוצדוראלי, אפיזודי
ועוד.
זכרון חזותי:
בלוגו של חברה). זכרון זה מתפתח עם האימון של קריאה וכתיבה.
זכרון שמיעתי:
או סופה (זכרון חשוב למודעות פונולוגית).
זכרון חזות-שמיעתי:
חשיבה:
מילולית ו-בלתי מילולית. חשיבה מילולית מתבססת בעיקר על מילים, מבנה שפתי,
הבנה מופשטת וקונקרטית, היכולת לנצל מילים ושפה דבורה וכתובה ללימוד . חשיבה
בלתי מילולית– מתבססת בעיקר על תמונות, חשיבה מרחבית תלת מימדית, רב חושית.
פער לטובת בלתי מילולית לעומת חשיבה מילולית ובצורה מובהקת, יכולה להעיד לא רק
על קושי אלא על לקות , כגון דיסלקסיה.
טיפול התנהגותי/ רגשי לשיפור מיומנות חברתית:
תקינה ולשמור עליהם. יזימת חיברות, שיתוף פעולה, הבעה של רצונות ורגשות בהתאם לסיטואציה,
קבלה של כללים חברתיים ומוסכמות התנהגות חברתיות, התמודדות עם כעס, תיסכול ועוד'.
ילדים רבים עם הפרעת קשב מתקשים ביכולות אלה בשל אופי אימפולסיבי, לא שקול או לא
מידתי. אינם תמיד קשובים לנאמר להם ולחלקם שיפוט מהיר שלא מביא בחשבון הרבה מהנידרש
לפתרון קונפליקטים חברתיים. טיפול מסוג זה מועבר על ידי איש מקצוע מתחום הנחיית
קבוצות עם רקע בלקויות למידה והפרעת קשב. המטרה היא ללמד הילד יכולות התמודדות
ואסטרטגיות לשליטה עצמית, יכולת דחיית סיפוקים וויסות התנהגות מול ילדים אחרים
. הוא יפתח הקשבה, תקשורת בין אישית טובה יותר ויכולת רגשית וביטוי עצמי מתאימים
טקסט:
כתיב:
לקראת כיתות ד-ה. יש שגיאות כתיב פונטיות שהן בצליל של המילה, כגון שולחן-שוחן,
או תמונה-תונה שמקורן בשמיעה של המילה ויש לבדוק שמיעה. יש שגיאות כתיב אורטוגראפיות
שמקורן במבנה המילה שהכי מוקרות הן שגיאות הומופוניות, בעלות אותו צליל לדוגמא
שוקולד-שוכולד, או שיבושים כגון ירח-יראח
כתיבה:
לקויות למידה:
חשבוניות. הקשיים יכולים להופיע בכל פעילות ולא רק לימודית בבית הספר, אלא גם בשיחה,
דיבור, הקשבה, חישובים של עודף בחנות ולימוד שפה זרה. קושי אינו לקות. לקות מחייבת
פער משמעותי לעומת בני גיל הילד ובצורה שמפריעה לתפקודו היומיומי. הליקויים יתכנו
ביכולות שפתיות, ביצועיות (לא מילוליות), חשבון, קשיים קישביים וניהוליים נמוכים,
ומופיעים בדרגות חומרה שונות. ילדים אלה יכולים להתמודד גם ללא עזרה לבעיות אלה,
דרך הוראה מתקנת ועד השמה לחינוך במסגרת ניפרדת,
מודעות מורפולוגית:
כגון זכר / נקבה , יחיד / רבים. ההבדלים בין וילון/וילונות, תפוח/תפוחים, אוכל/אוכלת
וכדו'
מודעות פונולוגית:
פונמות ולהשוות. הפונמות מתחלקות לשני סוגים של הגאים:
- עיצורים – מיוצגים בכתב העברי על ידי אותיות.
- תנועות – מיוצגות בכתב העברי על ידי סימני ניקוד ואמות הקריאה.
שליטה במבנה הפונולוגי, היכולת לזהות פונמות ולהשוות בניהן. ליקוי במודעות פונולוגית מתבטא בקושי לפרק מילים לחלקיהן ולצרף צלילים למילים
מורפולוגיה:
מיקוד קשב:
סלקטיבי איכותי).
סיכול אותיות:
סגמנטציה:
סינתיזה:
סף תיסכול נמוך:
ותגובה לא מתאימה כאשר יש כשלון או קושי בהתמודדות, מול מטלות או מול החלטות מולם.
עיבוד מידע:
יכולת עיבוד מידע משתפרת עם התפתחות חלקי המוח הקדמיים התורמת להתפתחות הקוגניטיבית
ושיכלול עיבוד מידע בצורה מודעת ולא מודעת. יכולת זו מצריכה משאבים קשביים רבים
ובעיות קשב יכולות לפגוע ביכולת זו.
פונולוגיה:
השפה ולהרכיב ממנה מילים
פרסברציה:
לראות חזרתיות וקושי להפסיק תגובה או המשך ביצוע מטלה, ללא קשר למצב העכשווי.
קריאה מצרפית:
מח-ב-רת ואז יצרף למחברת.
קריאה דמומה, קולית:
"רופאי קשב" / "רופא מומחה לקשב" :
או מבוגרים ואשר עברו השתלמות קצרה של 5 מפגשים בנושא קשב, דרכי איבחון וטיפול.
הם רשאים לאבחן ולטפל בבעיות קשב,בעיקרון- כדי לקצר תורי המתנה לנוירולוגים.
אין התמחות בבעיות קשב. יש התמחות בילדים ויש נוירולוגיה ילדים . לידיעת הקורא.
תפקודים ניהוליים:
החלטות, למידה מטעויות, יכולת הסתגלות למצבים חדשים, יכולות ויסות רגשי והתנהגותי
בהתאם למצב והתאמה של התגובה הנידרשת, אם בכלל ברגע נתון.