ד"ר דורון תודר – נוירופידבק

 

Untitledד"ר דורון תודר

 

מומחה לפסיכיאטריה, מנהל מרפאת החרדה ומנהל היחידה לנוירופיזיולוגיה קלינית במרכז לבריאות הנפש בבאר-שבע, חבר במכון זולוטובסקי לחקר המוח באוניברסיטת בן גוריון, יושב ראש תחום נוירופידבק באגוד הישראלי למשוב ביולוגי ומנהל רשת מרפאות נוירוקליניק.

 

מדוע בחרת ללמוד ולעסוק בתחום עיסוקך כיום?

כפסיכיאטר אני יודע שניתן להשפיע על אנשים בדרכים שונות, ישנם טיפולים תרופתיים ופסיכולוגיים, אולם עם הטכנולוגיה והידע ההולך וגדל בחקר מדעי המוח, ניתן לסייע לאנשים גם בדרכים אחרות, כמו נוירופידבק וגרייה מוחית עמוקה. מדובר בטיפולים שבאותם שנים לא נלמדו בבתי הספר לרפואה.

ככל שקראתי והעמקתי התברר לי שזהו עולם טיפולי מרתק ומורכב שמספק לי את מכלול צרכי המקצועיים. היום אני מצליח ליישם טוב יותר את שליחותי כרופא ולהתאים לכל מטופל את סוג הטיפול היעיל ביותר עבורו בעזרת ידע המגיע מחזית המחקר בתחום חקר המוח.

מה מייחד את הטיפולים בהם הינך מטפל?

תחום המחקר שלי באוניברסיטה והמומחיות שלי כרופא היא בתחום הנוירו-מודולציה המוחית. המשמעות של מונח זה היא היכולת לשנות את אופן הפעולה של המוח. בשנים האחרונות מתפתחת מאוד המגמה של טיפול בבעיות המוח השונות על ידי נוירו-מודולציה. בפועל אני מצליח לשלב בין רפואה למדעי המוח וליישם בשטח מגוון טיפולים חדשניים המתאימים לכל הגילאים ולמכלול גדול מאוד של הפרעות. שניים מהכלים הללו הם טיפול באמצעות גריה מגנטית עמוקה וטיפול באמצעות טכנולוגיית נוירופידבק.

איך עובד הטיפול בנוירופידבק?

טכנולוגיית נוירופידבק (NeuroFeedback) היא שיטת טיפול מודרנית המאפשרת למטופל ללמד את מוחו כיצד לפעול באופן אופטימלי. הסדרת פעילות גלי המוח הנלמדת במהלך הטיפול מביאה להקלה משמעותית בסימפטומים מסבי סבל. מדובר בטיפול ללא תרופות, שאינו פולשני כלל.
השיטה מתבססת על עיקרון ההתניה: מטופל צופה בסרט לבחירתו. המחשב קורא את פעילות גלי המוח של המטופל בעת הצפייה ומתגמל אותו בכל פעם שמוחו פועל באופן תקין: כאשר הפעילות תקינה, רואה המטופל את הסרט באופן חד וברור. כאשר המחשב מזהה פעילות בלתי רצויה, נראה הסרט באופן מטושטש. כך לומד מוחו של המטופל לפעול בצורה מיטבית. מטופלים שיפרו את הקשב והריכוז ללא תרופות, הפסיקו לקחת כדורי שינה או נוגדי דיכאון, הצליחו להתגבר על חרדות שונות, וכדומה.

מדוע לא כל הרופאים משתמשים בנוירופידבק?

מדובר בשיטת טיפול שנמצאת על קו התפר שבין מדעי המוח מחד ורפואה מאידך. המחקרים הבסיסיים בתחום מופיעים בעיתונות המדעית המובילה ברפואה אבל התכנים אינם נגישים למרבית הרופאים. העיסוק בגלי המוח לא נלמד כמעט לחלוטין בבית ספר לרפואה  והוא חלק קטן מההתמחות בנוירולוגיה או פסיכיאטריה. לכן המאמרים הרלוונטיים אינם בטווח הידע של מרבית הרופאים.

במה ניתן לטפל בעזרת נוירופידבק?

מכיוון שהטיפול מבוסס על שיפור פעילות עצבית ניתן לטפל בכל הפרעה שמקורה בפעילות עצבית בלתי תקינה, אנו בנוירוקליניק מטפלים במגוון רחב של הפרעות בניהם: אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, דיכאון, חרדה, אפילפסיה, הפרעות בשינה, מיגרנות, טיקים, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, שיפור יכולות קוגנטיביות בעקבות פגיעות ראש או ארוע מוחי ועוד.